Blogi: Liikuntafysiologin terveiset

17.6.2021

Liikuntafysiologimme Heikki Pentikäinen polkaisee työmatkat usein pyörällä
Liikuntafysiologimme Heikki Pentikäinen polkaisee työmatkat usein pyörällä

Liikuntaneuvonta                             16.6.2021                                                                                                                                                                                                                                 

Jokainen aiemmin liikkumaton tai hyvin vähän liikkuva henkilö saavuttaa merkittäviä terveyshyötyjä lisäämällä liikuntaa edes vähän. Liikunta ennaltaehkäisee, hoitaa ja kuntouttaa monia sairauksia. Toisin sanoen se, oletko terve vai sairastatko jotain perussairautta, ei ole liikunnan hyödyllisyyden näkökulmasta oleellista. Liikunnasta on sinulle hyötyä joka tapauksessa. Jos haluat liikunnallisemman elämäntavan, mutta jokin terveysongelma arveluttaa tai et muuten tiedä miten aloittaa, yksilöllinen liikuntaneuvonta ohjaa sinua alusta alkaen tekemään oikeita asioita turvallisesti.

Yleiset liikuntasuositukset toimivat hyvänä runkona lähdettäessä miettimään liikunnan lisäämistä. Kuitenkin yksilöllinen liikuntaneuvonta on tavallaan palapelin kokoamista, ja sama resepti ei ole paras kaikille. Yksi hyötyy painonpudostustavoitteensa kanssa eniten kestävyysliikunnasta, toinen voi parantaa toimintakykyään merkittävästi lihasvoimaharjoittelulla ja kolmannen stressitasot alenevat ja mieliala kohentuu luontoliikunnan avulla. Liikuntaneuvonnassa keskustellaan asiakkaan lähtökohdista, eli kartoitetaan liikkumistaustaa ja tavoitteita, ja tehtävässä suunnitelmassa painotetaan sellaista liikuntaa, joka parhaalla mahdollisella tavalla palvelee asiakkaan tavoitteita.

Onnistuneen liikunnan lisäämisen edellytyksenä on luonnollisesti henkilön oma halu saada aikaan muutos. Tavoitteiden lisäksi keskustellaan henkilön motivaatiosta ja mahdollisuuksista harrastaa liikuntaa. Liikunnan sovittaminen osaksi hektistä arkea on monelle haasteellista. Nykyään kuitenkin tiedetään, että merkittäviä terveyshyötyjä saavutetaan myös liikkumisella, joka jakautuu useisiin lyhyisiin pätkiin päivän aikana. Liikunta-annos on siis räätälöitävissä ja sovitettavissa myös kiireen keskelle.

Liikunnan pysyvä lisääminen, sen omaksuminen elämäntavaksi, ei ole helppoa. Päinvastoin, se on erittäin haastava tehtävä siinä missä tupakoinnin lopettaminenkin. Onnistuminen on kuitenkin mahdollista ihan jokaiselle.    

 

Kesäisin terveisin 

Heikki